*

Sunday, 6 August 2017

GUNUNG LAMBAK





Assalamualaikum, storry minggu ni aku daki Gunung Lambak.

Kalau korang tengok Gunung Lambak mudah dilihat dari Bandar kluang. Gunung Lambak mempunyai puncak berkembar sebab tu di panggil Gunung lamba. Ketinggiannya mencapai 510 meter.





Aku mulakan pendakian bermula jam 8.20 pagi dengan menaiki jalan berkonkrit lebih kurang 100 meter dan seterusnya mula mendaki anak tangga yang hadang dengan papan dan tanah. Lebih kurang 300m aku dah mula terasa penatnya sebab pendakian sudah semangkin mencabar, terpaksa mendaki melalui cerun yang tinggi, berbatu dan licin. Korang mendaki kena hati2 sebab tanah licin mudah terpeliset.



Keadaan pendakian yang curam hampir 95 darjah menegak memang menguji ketahanan minda, emosi dan fizikal yang kuat.







Sampai di puncak Gunung Lambak jam 9.30 pagi. Kalau korang sampai di puncak gunung korang boleh nampak menara penyiaran TV. Dipuncak juga ada disediakan pondok untuk korang berehat tapi kalau nak makan kenalah berhati2 sebab banyak monyet. Bag, makanan or fon kena la berhati2 takut dirampas monyet2 yang memang tak takut pengan pengunjung.   










Lebih kurang 1 ½ aku berehat dan bersantai2 di puncak aku mula menuruni gunung. Mengigil kepala lutut beb... sebab aku melalui jalan yang sama. Memang sepanjang perjalanan bercerun curam tiada jalan yang landai hanya akar2 kayu tempat berpaut. Perlukan perhatian dan tidak boleh cuai kerana bahaya sentiasa menanti.





 Sampai di 500 meter akhir aku melalui laluan balak yang tembus ke sebuah Resort Gunung Lambak (Tidak beroperasi lagi). Laluan disini agak landai tapi agak jauh.

Jam 12.15 aku selamat sampai di kaki Gunung Lambak. Pendakian yang best, kalau untuk traning Gunung Lambak la tempat yang paling sesusai sebab kat gunung ni semua ada, tanah licin, batu, akar kayu, pacat semua ada….

Selamat mendaki… yang penting kena kuat mental. 





Monday, 24 July 2017

BERCUTI DI TANJUNG BALAI KARIMUN





Assalamualaikum, kali ni aku nak story sikit pasal percutian aku ke Tanjung Balai Karimun. Percutian yang tidak dirangcang, main terjah je mak. Kali ni aku pergi urus sendiri je lebih jimat kos dan murah.

Tambang Feri
Aku dari Kulai, Johor ke Jeti Kukup mengambil masa dalam 50 minit perjananan. Paking kereta di Jeti Kukup, murah RM10 je 1 hari. Ambik Feri yang pertama jam 8.00 pagi dan bertolak jam 8.30, sampai di Jeti Tanjung Balai jam 9.30 pagi (waktu Malaysia), Kalau korang nak tau waktu Indonesia lambat 1 jam je dari waktu Malaysia.









Jati Tanjung Balai
Sampai Jati Tanjung Balai korang tak perlu risau. Keluar je ramai yang menawarkan perkhidmatan sewa kereta or prebet sapu. Korang boleh call bila perlu.


 


Hotel Miximillian
Sampai di Tanjung Balai aku terus chek in hotel. Yang bagusnya kat sini aku sampai cepat pun boleh terus masuk bilik. Alhamdulillah bilik selesa. Nak lebih mudah Booking siap2 dari Malaysia sebab harga lebih murah berbanding Hotel.



 
Pasar Puan Maimun
Pukul 10.30 kira orang gerak ke Pasar Puan Maimun dengan menaiki kereta sapu je. Pasar Puan Maimun merupakan pasar utama Karimun. Merupakan tempat keperluan barangan runcit, daging mentah, ikan, sayur-sayuran, buah-buahan pun ada kat sini. Harga memang murah. Ada juga barang kering seperti pakaian dan barang kemas.  







Masjid Agung Karimun
Salah 1 tempat yang wajib korang ke sini ialah Masjid Agung Karimun yang merupakan masjid kebanggaan masyarakat setempat Karimun. Masjid ini memiliki arsitektur yang menarik dan indah khasnya orang melayu. Bila berada sidalam pasti korang akan merasakan suasana yang aman nyaman beribadah. Ia terletak di Jalan Jenderal Sudirman, Karimun.

 



Pantai Ketam
Pantai Ketam terletak di Desa Pongkar. Pemandangannya unik dan cantik dan banyak pokok bakau. Pantainya agak sepi jauh dari kesibukan kota. Jika korang mahu ke sini pastikab bawa makanan dan air, kedai ada tapi jarang dibuka. Waktu aku kesini kedainya ditutup so terpaksa kluar ke Desa Pongkor untuk membeli makanan.





 


Jam 2.00 petang kita orang dah rehat2 kat bilik hotel. Petang baru jalan2 santai disekitar Pekan Tanjung Balai, banyak deretan kedai menjual pelbagai jenis barang. Semua ada, nak beli korang pandai2 lah tawar menawar. Kalau pandai boleh dapat harga lebih murah.



Putri Kemuning
Malam tu member aku yang menetap dan memang orang Tanjung Balai bawa kita orang jalan2 ke Putri Kemuning dengan menaiki motor saja. (kredit sebab ada kenalan di sini). Tempat ni memang jadi salah 1 tempat tarikan pelancong di waktu malam selain Pasar Malam di Tanjung Balai terutamanya bila malam minggu. Terdapat beca berhias yang boleh disewa oleh pengunjung untuk bersiar2 sepanjang Coastal Area Tanjung Balai Karimun.







 Singgah di Masjid Abdul Rahman



Makan malam di Seafood Jln Lingkar Tanjung Rambut, Karimun.


Hari Ke 2

Pantai Pelawan
Kalau korang ke Tanjung Balai, Karimun jangan lupa ke Pantai Pelawan. Pantainya sangat cantic. Kompom pasti korang terpegun, pantainya amat sesuai untuk beriadah dan bersantai. Di sini tidak perlu risau sebab banyak kedai2 dan warung2 untuk makan dan minum. Terdapat pangkin2 untuk duduk beristirehat serta disediakan kemudahan seperti bilik mandi dan persalinan. Kalua korang nak mandi dan bermain, ada juga sewaan pelampung dan Banana boot. Memang best, anak2 aku sampai tak nak naik.






Sebelum balik kita orang sempat lagi berjalan2 di sekitar jeta untuk habiskan saki baki duit yang ada… hihi… jangan sampai lupa tinggalkan sedikit duit untuk bayaran boarding pas Rp60 dan bayaran di kaunter tiket Rp350.

Selamat sampai di Jati Kukup jam 6.30 petang.


Kos perbelanjaan
Tiket Feri             RM210.00
Boarding Pass      RM30.00
Hotel                    RM70.00
Penggangkutan    RM140.00

JUMLAH             RM450.00 (untuk 2 orang)